ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

 ΤΟΥ 2ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ  ΣΧΟΛΕΙΟΥ Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες

Παρακαλούμε να ενημερωθείτε για τον επικαιροποιημένο κανονισμό λειτουργίας του σχολείου.

Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Εισαγωγή

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (Y.A. Αριθμ. 13423/ΓΔ4/9-2-2021 – ΦΕΚ 491)επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, στη συνέχεια συνεδρίασε το σχολικό συμβούλιο και ενέκρινε την σύνταξή του και στάλθηκε προς έγκριση στη Σχολική Σύμβουλο της περιφέρειάς μας .Μετά την έγκρισή του από τη Σχολική Σύμβουλο που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης, αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από το Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

 

Το  2ο  Δημοτικό  Σχολείο  Νέας  Π  εράμου  ανήκει  στη  Διεύθυνση Π)ρωτοβάθμιας  Εκπαίδευσης Καβάλας. Βρίσκεται στην είσοδο της Νέας   Π εράμου  και δέχεται μαθητές από τη Νέα Π  εράμου  και από τους παρακείμενους οικισμούς της Νέας Ηρακλείτσας και του Αγίου Αντρέα. Στο κτιριακό συγκρότημα συστεγάζεται και το 3ο Νηπιαγωγείο Νέας Π  εράμου    .

Είναι ένα καινούριο κτίριο και διαθέτει ικανοποιητικούς χώρους για τους μαθητές/τριες. Π)λέον  των  αιθουσών  διδασκαλίας,  διαθέτει  Εργαστήριο             )πληροφορικής  και  Γυμναστήριο  που λειτουργεί και ως αίθουσα εκδηλώσεων.

Στο σχολείο φοιτούν 158 μαθητές/τριες τη σχολική χρονιά 2023-2024.

Λειτουργεί Τμήμα ΖΕΠ Ι/ΙΙ, τμήμα Διευρυμένου Ολοήμερου προγράμματος και Κυλικείο.

Για τη διευκόλυνση ατόμων με κινητικά προβλήματα υπάρχει στο σχολείο ανελκυστήρας.

Το όραμα της Σχολικής Μονάδας είναι η επίτευξη της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/ τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία, η βελτίωση των δεξιοτήτων τους, η ενίσχυση της ομαδικότητας, της συνεργασίας και ο σεβασμός της διαφορετικότητας.

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Σχολείου μας επιδιώκεται:

  • Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
  1. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σχολείου.

Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

o υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών όλων των τάξεων στο σχολείο: 08.00- 08:15 και έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.

o λήξη υποχρεωτικού προγράμματος-αποχώρηση μαθητών και μαθητριών όλων των τάξεων :13:15 (εξάωρο)

(Ολοήμερο πρόγραμμα (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο)

o έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20

o λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος:17:30.

  1. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

 

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι δε μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών όλων των τάξεων είναι 08:00 έως 08:15. Δε λειτουργεί  τμήμα  πρωινής  Ζώνης  στο  σχολείο  μας  λόγω  της  μη  συμπλήρωσης  επαρκούς αριθμού αιτήσεων. Η πρωινή προσευχή πραγματοποιείται στο προαύλιο με την παρουσία όλων των τάξεων.

Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 8:30 μετά την είσοδο και των νηπίων.

Φροντίζουν οι γονείς που φέρνουν οι ίδιοι τα παιδιά τους στο σχολείο να προσέρχονται έγκαιρα καθώς η καθυστερημένη είσοδος στην τάξη δημιουργεί αναστάτωση στο παιδαγωγικό έργο του τμήματος που φοιτά. Ακόμη ενδέχεται να μην υπάρχει εκπαιδευτικός στο γραφείο για να ανοίξει τον/την μαθητή/τρια, όταν όλοι είναι σε τάξεις. Οι μαθητές /τριες που τυχόν καθυστερήσουν στην πρωινή προσέλευση εισέρχονται στο σχολείο μετά το τέλος της 1ης διδακτικής ώρας.

Μαθητής/τρια που έρχεται με καθυστέρηση στο σχολείο πρέπει να ενημερώνει για τον λόγο της καθυστέρησης. Εάν καθυστερεί συστηματικά ενημερώνεται η Διεύθυνση του σχολείου και στη συνέχεια οι γονείς/κηδεμόνες του μαθητή/τριας.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο.

Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου, συμπληρώνοντας το σχετικό έντυπο.

Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά  και  αυτών  που  παρακολουθούν  το  Ολοήμερο  πρόγραμμα.  Σε  περιπτώσεις  δυσμενών καιρικών συνθηκών οι μαθητές/τριες περιμένουν στο υπόστεγο του σχολείου και όταν έρχεται ο γονέας/κηδεμόνας, αποχωρούν.

Για τους μαθητές/τριες που μετακινούνται με λεωφορεία υπάρχουν καθημερινά δύο εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί, οι οποίοι φροντίζουν να επιβιβαστούν στα λεωφορεία με ασφάλεια οι μαθητές/τριες του σχολείου, αφού πρώτα γίνει ο απαραίτητος έλεγχος με την ανάγνωση του αντίστοιχου καταλόγου μαθητών/τριών.

Γονείς που έρχονται να παραλάβουν το παιδί τους οι ίδιοι, ενώ έχει δηλωθεί ότι θα μετακινείται με το λεωφορείο, πρέπει να ενημερώνουν τον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό, για να μην το αναζητεί.

Οι μαθητές/τριες που παρακολουθούν το Ολοήμερο τμήμα πηγαίνουν στην αίθουσα του τμήματος για να αφήσουν την τσάντα τους και στη συνέχεια προετοιμάζονται για το φαγητό τους ξεκινώντας από το πλύσιμο των χεριών.

Οι γονείς των μαθητών/τριών που παρακολουθούν το Ολοήμερο πρόγραμμα έρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών τους στην προβλεπόμενη ώρα αποχώρησης. Οφείλουν να ενημερώσουν το σχολείο σε περίπτωση που θα προκύψει κάποιο πρόβλημα και ενδέχεται να καθυστερήσουν.

  • Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ  και  εξειδικεύεται  από  τον  Σύλλογο  Διδασκόντων  με  ευθύνη  του  Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου μας έχει ως εξής:

ΩΡΑΡΙΟ ΤΑΞΕΩΝ Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄
1Η 08:15 – 09:00
2Η 09.00 – 09:40
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 09:40 – 10:00
3Η 10:00 – 10:45
4Η 10:45 – 11:30
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 11:30 – 11:45
5Η 11:45 – 12:25
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 12:25 – 12:35
6Η 12:35 – 13:15

Καταρτίστηκε ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας για τις ανάγκες της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σύμφωνα με το ωράριο που ορίζεται από την 155692/ΓΔ4/14-11- 2020   εγκύκλιο   του   ΥΠΑΙΘ   για   τα   χρονικά   διαστήματα   που   είναι   αδύνατη   η   δια   ζώσης διδασκαλία.

Παράλληλα  με  τη  σύγχρονη  Εξ  Αποστάσεως  εκπαίδευση  να  αξιοποιείται  από  τις/τους εκπαιδευτικούς και η ασύγχρονη Εξ Αποστάσεως εκπαίδευση.

Ο τρόπος αναπλήρωσης εκπαιδευτικού που απουσιάζει καθορίζεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης διαμορφώνεται ως ακολούθως:

ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
1η 14:10-14:40
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 14:40-14:50
2η 14:50 -15:20
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 15:20 -15:30
3η 15:30-16:00
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 16:00 -16:10
4η 16:10-16:40
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 16:40 – 16:50
5η 16:50 -17:20

Ι Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Δημοτικά Σχολεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος/η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες  και  τις  καταχωρίζει  στο  πληροφοριακό  σύστημα  του  ΥΠΑΙΘ.  Η  ελλιπής  φοίτηση  και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι Στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

Σε περίπτωση ασθενείας, η απουσία δηλώνεται εγκαίρως από τον γονέα /κηδεμόνα στον εκπαιδευτικό της τάξης ή στη Διεύθυνση του σχολείου. Εάν δεν ενημερωθεί το σχολείο και ο / η μαθητής/μαθήτρια δεν έρθει στο σχολείο για δεύτερη μέρα, ο εκπαιδευτικός του τμήματος ή η Διεύθυνση επικοινωνεί με τον γονέα για να ενημερωθεί τον λόγο της απουσίας. Για διάστημα 3 ημερών και περισσότερο απουσίας λόγω ασθένειας προσκομίζεται στο σχολείο ιατρική βεβαίωση.

Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των τάξεων Α’, και Δ’ σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο.

ΙΙ. Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.

  • Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.

Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από

τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του παραδίδεται αυτό από τον γονέα/κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.

Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στους προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους έχουν μάθημα και τους συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

Για κάθε διάλειμμα την εφημερία αναλαμβάνουν δύο εκπαιδευτικοί.

Υπεύθυνη για την ανάθεση εφημερίας στους εκπαιδευτικούς είναι η υποδιευθύντρια του σχολείου, η οποία ετοιμάζει τον πίνακα με τις εφημερίες, ανάλογα και με το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Οι εφημερεύοντες συνεργάζονται με τους συναδέλφους για την αποχώρηση όλων των μαθητών/τριών από τις αίθουσες με τη λήξη της εργασίας και της μη κυκλοφορίας τους στους διαδρόμους. Επιτηρούν τους μαθητές στα διαλείμματα κατανέμοντας μεταξύ τους (οι εφημερεύοντες) τους χώρους, ώστε να υπάρχει παντού επίβλεψη, η οποία είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών.

Οι εφημερεύοντες στο πρώτο κυρίως διάλειμμα προσέχουν τα παιδιά που είναι στο κυλικείο να τηρούν με ησυχία τη σειρά τους. Όταν ο καιρός είναι καλός, φροντίζουν ώστε όλοι οι μαθητές να βρίσκονται στο προαύλιο.

Σε περίπτωση βροχής οι μαθητές/τριες παραμένουν μέσα στην τάξη τους με την επιτήρηση του εκπαιδευτικού με τον οποίο είχαν / έχουν μάθημα. Ο Διευθυντής  τις βροχερές ημέρες ορίζει τον/την εκπαιδευτικό που θα επιτηρεί τα παιδιά στο κυλικείο ώστε να μην υπάρξει συνωστισμός. Οι μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης και της ΣΤ΄τάξης θα μπορούν να βγαίνουν διάλειμμα στο υπόστεγο, καθώς τα τμήματα είναι πολυπληθή για μεγαλύτερη ασφάλεια, με επιτήρηση από τον εκπαιδευτικό που δίδαξε / θα διδάξει στο τμήμα. Οι μαθητές/τριες της Α΄ τάξης μπορούν να περνούν το διάλειμμα στον κοινόχρηστο χώρο του 1ου ορόφου με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού που δίδαξε / θα διδάξει στο τμήμα. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής θα μπορεί να γίνεται στην Αίθουσα Εκδηλώσεων λαμβάνοντας όλα τα προληπτικά μέτρα ( μεσολάβηση 15 λεπτών για να αεριστεί επαρκώς η αίθουσα – καθαρισμός του χώρου).

Οι εφημερεύοντες μεριμνούν για την πρόληψη ατυχημάτων, επιλύουν διαφορές μεταξύ των μαθητών και δεν επιτρέπουν την έξοδό τους από το σχολείο. προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες μαζί με τους υπεύθυνους του φαρμακείου σε περίπτωση τραυματισμού μαθητή.

)Προσέχουν να μη φύγει μαθητής τάξης που δεν έχει σχολάσει (Ολοήμερο Τμήμα).

Την ώρα της αποχώρησης ο εκπαιδευτικός που έχει την τελευταία ώρα μάθημα με το τμήμα αναλαμβάνει και την αποχώρηση των παιδιών. Μοιράζει τα παιδιά ανάλογα με το αν παρακολουθούν το Ολοήμερο τμήμα ή μετακινούνται με τα λεωφορεία αντίστοιχα στους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς και τα υπόλοιπα παιδιά τα συνοδεύει μέχρι την αυλόπορτα όπου τα παραδίδει στους γονείς/κηδεμόνες τους.

  1. Σχολική εργασία

Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και μόνο ότι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους.

Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι (κατ’ οίκον εργασία) αυτή είναι σχεδιασμένη από τον εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες και το επίπεδο του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας. Οι κατ’ οίκον εργασίες ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Τα παιδιά μαθαίνουν να εργάζονται μόνα τους, να δημιουργούν, να αυτενεργούν, να είναι υπεύθυνα. Οι γονείς/κηδεμόνες συμμετέχουν στη

μελέτη του παιδιού τους, επιβλέποντάς το, βοηθώντας το να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του. Στόχος είναι το παιδί να μάθει να διαβάζει αυτόνομα, όσον το δυνατό νωρίτερα ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης. Οι γονείς/κηδεμόνες δεν διεκπεραιώνουν τις εργασίες του παιδιού αντί αυτού και αποφεύγουν να του προκαλούν άγχος. Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  1. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις ο Διευθύντης
  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
  • Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς
  • Είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
  • Απευθύνει στους διδάσκοντες/στις διδάσκουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.
  • Μεριμνά για την εξασφάλιση της υλικοτεχνικής υποδομής, των παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

Οι εκπαιδευτικοί

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της εκπαίδευσης.
  • )Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
  • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το Σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Συνεργάζονται με τη Διευθύντρια, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.

Οι μαθητές/μαθήτριες

  • Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.
  • Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους
  • Προσέχουν   και   διατηρούν   καθαρούς   όλους   τους   χώρους   του   Σχολείου.   Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.
  • Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  • Προσπαθούν  να λύνουν  τις αντιθέσεις ή  διαφωνίες με  διάλογο,  ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή εφημερεύοντα.
  3. Απευθύνονται στη Διευθύντρια.
  • Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
  • Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Επικοινωνούν, όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.

Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Οι γονείς /κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν από πριν σε περίπτωση αλλαγής του τρόπου αποχώρησης του μαθητή/τριας μετά τη λήξη του ωραρίου.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά ή στέλνονται ηλεκτρονικά ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
  1. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, το Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

Όταν ένας μαθητής παραβιάζει συστηματικά τους κανόνες συμπεριφοράς πέρα από την παρατήρηση (συμβουλευτική) του εκπαιδευτικού του τμήματος, του Διευθυντή  και της ενημέρωσης του γονέα/κηδεμόνα, συγκαλείται Σύλλογος Διδασκόντων για την εύρεση λύσης κι εν συνεχεία ενημερώνεται η Σχολική Σύμβουλος  για την καλύτερη αντιμετώπιση του θέματος. Παράλληλα είναι δυνατόν να προσκληθούν ειδικοί επιστήμονες για την εκπόνηση προγράμματος στο τμήμα του εν λόγω μαθητή/τριας.

  • Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο

 

Στην εποχή ταχύτατων τεχνολογικών και κοινωνικών αλλαγών η εκπαίδευση καλείται να βελτιώσει παραδοσιακές πρακτικές και να αναδείξει νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, νέα αντικείμενα, καινοτόμες ιδέες.

  • Άλλα θέματα Προσωπικά δεδομένα

Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό  προστασίας  Δεδομένων  της  Ευρωπαϊκής  Ένωσης  (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή),  επιβάλλεται  η  γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα  τα  εμβόλια  που  είναι  ενταγμένα  στο  Εθνικό  ΠAIΘ)ρόγραμμα  Εμβολιασμών.  Ένα  από  τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Λειτουργία Κυλικείου

Το Υπουργείο Υγείας ορίζει με υγειονομικές διατάξεις τα προϊόντα που μπορούν να διατίθενται στα Σχολικά Κυλικεία, με στόχο την προστασία και προαγωγή της υγείας των μαθητών/μαθητριών και τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος σε θέματα υγιεινής διατροφής. Ενδεικτικά κατάλληλα προϊόντα: Φρούτα και λαχανικά εποχής (αποξηραμένα φρούτα, φυσικοί χυμοί, σαλάτες, φρουτοσαλάτες κ.λπ.), γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι, τυριά κ.λπ.), αρτοσκευάσματα (κουλούρι, φρυγανιές, μουστοκούλουρα, μπάρες δημητριακών, σταφιδόψωμο κ.λπ.).

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στο δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στο Διευθυντή του Σχολείου.

ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  1. Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  2. Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους έπειτα από συνεννόηση με τον εκάστοτε εκπαιδευτικό.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και εντός του εργασιακού ωραρίου του σχολείου (08.00 – 14.00). Σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών, η ενημέρωση μπορεί να γίνεται τηλεφωνικά ή μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Οι έλεγχοι προόδου επιδίδονται προσωπικά ή στέλνονται ηλεκτρονικά στα e-mail των γονιών / κηδεμόνων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.

  • Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε

αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τη Διευθύντρια του σχολείου, αλλά και με τον ΠAIΘ)ρόεδρο/την ΠAIΘ)ρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

  1. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν τρεις  εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας που ορίζονται κατά πλειοψηφία από το Σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας, έναν εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων που προτείνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και δύο εκπρόσωπους του Δήμου. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.

  1. Η σημασία της σύμπραξης όλων

Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων –μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθύντριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης−, για να επιτύχει στην αποστολή του.

5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Ο Διευθυντής του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι τους αλλά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες,  γονείς/κηδεμόνες,  Διευθυντές/Διευθύντριες,  ΠAIΘ)ροϊστάμενοι/ΠAIΘ)ροϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠAIΘ)ΑΙΘ, Υπουργείο ΠAIΘ)ολιτικής ΠAIΘ)ροστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Σε ότι αφορά στη διαδικασία εκκένωσης όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την εκκένωση της αίθουσας στην οποία διδάσκουν την ώρα του σεισμού σύμφωνα με τις οδηγίες που υπάρχουν στο Σχολικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης.

Μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης εφαρμόζεται η διαδικασία εκκένωσης των αιθουσών ανά όροφο, ακολουθώντας την αρχή της εγγύτητας των αιθουσών σε σχέση με την έξοδο, δηλαδή εκκενώνονται πρώτα τα τμήματα και οι πτέρυγες που βρίσκονται πλησιέστερα στο κάθε κλιμακοστάσιο.

ΠAIΘ)ιο συγκεκριμένα:

  • Τα τμήματα: ΤΜ.ΥΠΟΔΟΧΗΣ & ΕΝΤΑΞΗΣ , ΤΜΗΜΑ Ε, ΤΜΗΜΑ ΣΤ1 και ΤΜΗΜΑ ΣΤ2  θα φύγουν από την κεντρική είσοδο – έξοδο1 του σχολείου (δίπλα στο κυλικείο) με τη σειρά που αναφέρονται.
  • Τα τμήματα ΑΙΘ. ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ 1 &2Ψ, ΑΙΘ. ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ, ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ, ΤΜΗΜΑ Δ, ΤΜΗΜΑ Α , ΤΜΗΜΑ Β και τα ΤΜΗΜΑΤΑ Γ1 &Γ2 από την 2η έξοδο (δίπλα από το Νηπιαγωγείο) με τη σειρά που αναφέρονται.
  • Τα τμήματα του Νηπιαγωγείου και όσοι μαθητές βρίσκονται στις τουαλέτες του κάτω ορόφου από την 3η έξοδο (είσοδος Νηπιαγωγείου) με τη σειρά που αναφέρονται.
  • Οι μαθητές που τυχόν βρίσκονται στην αίθουσα εκδηλώσεων – Γυμναστήριο εξέρχονται από την 4η έξοδο, την είσοδο – έξοδο του Γυμναστηρίου.
  • Ο πρώτος χώρος καταφυγής των μαθητών μετά τον σεισμό είναι το προαύλιο (χώρος μπάσκετ), όπου θα γίνει και καταμέτρησή τους. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το προαύλιο δεν είναι ασφαλές, οι μαθητές μπορεί να χρειαστεί να μετακινηθούν στο δεύτερο χώρο καταφυγής που είναι δίπλα στην εξώπορτα.
  • Οι μαθητές που κατά την εκδήλωση του σεισμού βρίσκονται μόνοι τους σε διαδρόμους, στο γυμναστήριο ή στις τουαλέτες θα πρέπει να προστατευτούν την ώρα της δόνησης στο χώρο που βρίσκονται και μετά το πέρας του σεισμού θα πρέπει να κατευθυνθούν προς το προαύλιο με μεγάλη προσοχή, αποφεύγοντας να προσεγγίσουν τις προσόψεις του κτιρίου.
  • Αμέσως μετά την έξοδο των μαθητών από το κτίριο και τη συγκέντρωσή τους στο

προκαθορισμένο χώρο του προαυλίου, ο εκπαιδευτικός κάθε   τμήματος  θα καταμετρήσει τους μαθητές, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι όλοι οι παρόντες στην αίθουσα μαθητές βρίσκονται στο προαύλιο. Σε περίπτωση σεισμού κατά την ώρα του διαλείμματος ο καθηγητής που θα κάνει την καταμέτρηση των μαθητών θα είναι ο διδάσκων της επόμενης ώρας.

  • Στη συνέχεια ο κάθε εκπαιδευτικός θα αναφέρει  στο Διευθυντή και στην Ομάδα                      Αναζήτησης Ατόμων την τυχόν απουσία μαθητών από τον    χώρο    καταφυγής,

ώστε να ελεγχθούν εάν είναι δυνατόν οι διάδρομοι, οι αίθουσες και οι τουαλέτες για την ανεύρεση   των   απόντων   μαθητών   ή/και   να  γίνει  επικοινωνία  με  την   ΠAIΘ)υροσβεστική Υπηρεσία.

  • Οι Ομάδες ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο.
  • Εάν διαπιστωθεί ότι το προαύλιο δεν είναι ασφαλές, οι μαθητές μπορεί να χρειαστεί να μετακινηθούν στο δεύτερο, προαποφασισμένο χώρο καταφυγής ανά ομάδες των 30 – 40 ατόμων περίπου με τη συνοδεία εκπαιδευτικών.
  • Οι μαθητές παραμένουν στο χώρο καταφυγής έως ότου υπάρξει σχετική ενημέρωση από την Προϊσταμένη Αρχή  για  τις  περαιτέρω  ενέργειες.  Στην  περίπτωση  που  αποφασιστεί διακοπή της λειτουργίας των σχολείων οι μαθητές πρέπει να παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους από τους προκαθορισμένους στο Σχολικό Σχέδιο χώρους καταφυγής.

Προσοχή: Οι μαθητές δεν θα πάρουν μαζί τους τις τσάντες τους κατά την εκκένωση του κτιρίου, παρά μόνο τα κατάλληλα για την εποχή ρούχα κ.λπ

Σχέδιο αποχώρησης λόγω  έκτακτων συνθηκών

Σε    περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την    ασφάλεια   των παιδιών   έχει καταρτιστεί       σχέδιο διαφυγής    και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από το Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον κανονισμό του σχολείου.

02Σεπτεμβρίου 2023

ο Διευθυντής

ΚΑΡΑΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ Μ.ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση