Γενικά

ΤΜΗΜΑ Β2- Η γη γυρίζει και κύκλους κάνει! (Δεκέμβριος-Φεβρουάριος)

Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι να γίνει κατανοητό από τους/τις μαθητές/τριες ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα επιδρά αρνητικά στον πλανήτη και η βιωσιμότητα είναι ευθύνη όλων.  Οι επιμέρους στόχοι αφορούν στη διαμόρφωση συμπεριφορών και στρατηγικών: (α) ελέγχου της ανεξέλεγκτης κατανάλωσης αγαθών, (β) ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων (ανακύκλωσης, επαναχρησιμοποίηση) και (γ) στην κατανόηση της ανάγκης αλλαγής του σχεδιασμού των προϊόντων, με κατασκευή είτε από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, είτε από υλικά που μπορούν να αντέχουν στην επαναχρησιμοποίηση. Ακολουθώντας τις φάσεις της διερευνητικής μάθησης, αξιοποιώντας τις ρουτίνες σκέψης στη ροή των μαθησιακών δραστηριοτήτων, στοιχεία διαφοροποιημένης διδασκαλίας και περιγραφικής αξιολόγησης, οι μαθητές/τριες εμπλέκονται ενεργά στην οικοδόμηση της γνώσης και αποκτούν δεξιότητες μάθησης, νου, δεξιότητες κοινωνικής ζωής και ενσυναίσθησης, καθώς και δεξιότητες τεχνολογίας.

1ο εργαστήριο «Το δέντρο της καλοσύνης»

Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε του Σελ Σίλβερσταϊν» https://www.youtube.com/watch?v=if_PTrX1dNA

μια ιστορία με  δυνατά μηνύματα για το “δόσιμο”, τη γενναιοδωρία, την πλεονεξία, την ακόρεστη μανία που οδηγεί στην ανικανοποίηση και αχόρταγη απαίτηση για όλο και περισσότερα, μέχρι που η ζωή φτάνει στο τέλος…

Στη συνέχεια στολίσαμε  το δέντρο της καλοσύνης.. γιατί αυτοί που ξέρουν να δίνουν, ξέρουν να ανταποδίδουν την αγάπη ..

Screenshot 5
Screenshot 7 1

2ο εργαστήριο – «Φροντίζουμε; Ας αναρωτηθούμε»

1η δραστηριότητα

Οι μαθητές/τριες συστήνονται με το θέμα δημιουργούν το συμβόλαιο δράσης της ομάδας διερεύνησης.. Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του αρχικού εννοιολογικού χάρτη με ιδεοθύελλα και κεντρικό ερώτημα «Τι είναι φροντίδα;». Στόχος  είναι η διερεύνηση της εμπειρίας και των βιωμάτων των παιδιών για την έννοια της «φροντίδας» και των χαρακτηριστικών της.

Screenshot 8 2

2η δραστηριότητα

Παρακολούθηση βίντεο «Προφύλαγε και βελτίωνε το περιβάλλον σου» https://video.link/w/lFKxc

Στόχος είναι να προκαλέσει γνωστικές και συναισθηματικές αντιδράσεις σχετικά με τις αρνητικές συμπεριφορές που παρουσιάζονται και να αποτελέσει έναυσμα αναθεώρησης των ήδη καταγεγραμμένων απόψεων των παιδιών. Τελικά φροντίζουμε το περιβάλλον ή όχι; Καθαρίζουμε την αυλή μας

 3η δραστηριότητα

Κατασκευή-ζωγραφιά της γης που εκπέμπει SOS

Screenshot 9 2

4η δραστηριότητα

Συζήτηση για πραγματικές ανάγκες ή μήπως επιθυμίες::

Screenshot 10 2

3ο εργαστήριο – «Προσοχή στο αποτύπωμά μας στον πλανήτη!»

1η δραστηριότητα

Εισάγεται η έννοια του ανθρακικού αποτυπώματος. Προβάλλεται το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=107ek7KNwt8

Τελικά είμαστε όλοι υπεύθυνοι για το περιβάλλον! Σημειώνουμε σε χαρτόνι συμπεριφορές οι οποίες μπορούν να είναι επιβλαβείς για το περιβάλλον, αφήνοντας μεγάλο οικολογικό αποτύπωμα και συμπεριφορές που μπορούν να μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα.

Screenshot 11

2η δραστηριότητα – μεταγνώσης

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το δικό τους οικολογικό αποτύπωμα με συνθήματα, το οποίο θα στολίσουμε την τάξη μας.

Screenshot 12

3η δραστηριότητα – υπολογισμός οικολογικού αποτυπυπώματος

Υπολογίζουμε αποτύπωμά μας στον πλανήτη με τη βοήθεια των γονέων μας και συζητάμε τα αποτελέσματα στο σχολείο. https://greekecologicalfootprint.web.auth.gr/wp-content/uploads/2020/11/index_prod_el.html

Screenshot 13

4η δραστηριότητα

Υπολογίζουμε το αποτύπωμα άνθρακα της ομάδας μας με έδρα το σχολείο.

Παιχνίδι υπολογισμού του ανθρακικού αποτυπώματος από τη WWF: https://www.wwf-finprint.org/gr

Εξηγείται η διεπιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη χρήση διαφορετικών υλικών κατασκευής των κτιρίων, από τη χρήση διαφορετικών οχημάτων ή μέσων μαζικής μεταφοράς κτλ. Εξετάζουμε τα αποτελέσματα και εκφράζουμε τα συναισθήματά μας.

4ο εργαστήριο –  «Το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής»

1η δραστηριότητα

Και οι τροφές έχουν οικολογικό αποτύπωμα στο πλανήτη! Προβάλλεται το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=SQNfX9CcTqo&t=26s

2η δραστηριότητα

Τίθεται στους μαθητές το ερώτημα, αν πιστεύουν πως ένα ποτήρι γάλα που το παίρνουμε από έναν ντόπιο παραγωγό ή ένα άλλο που προέρχεται από μακριά έχουν το ίδιο οικολογικό αποτύπωμα στο περιβάλλον.

Στη συνέχεια κάθε ομάδα μαθητών έχει στο θρανίο της συσκευασίες από τρόφιμα τα οποία καλείται να ταξινομήσει σε ένα φύλλο εργασίας ανάλογα με το αν αφήνουν μεγάλο ή μικρό οικολογικό αποτύπωμα.  Οι εργασίες παρουσιάζονται στην ολομέλεια της τάξης.

Screenshot 18

3η δραστηριότητα – αξιολόγησης

Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν ατομικά ένα φύλλο αξιολόγησης με συμπεριφορές που μειώνουν ή αυξάνουν το οικολογικό μας αποτύπωμα  Στη συνέχεια συζητείται σε επίπεδο τάξης.

εικονα

5ο εργαστήριο – «Τα αγαθά κόποις κτώνται!»

1η δραστηριότητα

Συζήτηση στην ολομέλεια για την έννοια του αγαθού.

2η δραστηριότητα

Οι μαθητές σε ομάδες επιλέγουν ένα αντικείμενο μέσα στην αίθουσα (π.χ. διαφορετικά είδη καρέκλας, διαφορετικά είδη κουτιών αποθήκευσης κτλ). Σε ένα ομαδικό φύλλο εργασίας σημειώνουν τον κύκλο της ζωής του αντικειμένου που επέλεξαν (πρώτη ύλη, κατασκευή, μεταφορά -διακίνηση, χρήση, τέλος ζωής) με τη μορφή διαδρομής. Για το τελευταίο στάδιο, οι μαθητές/τριες υποθέτουν πιθανές εκδοχές διαχείρισης των αντικειμένων (απόρριψη, ανακύκλωση).

Screenshot 14 2

Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα ευρήματά της, με τη διαδρομή που δημιούργησε. Στο τέλος, γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια και επιλογή του καλύτερου τρόπου να τελειώσει τη ζωή του κάθε αντικείμενο/αγαθό. Συναποφασίζονται οι καλύτερες εκδοχές και σημειώνονται στα φύλλα εργασίας των ομάδων.

Εστιάζουμε στην έννοια της ανακύκλωσης!

3η δραστηριότητα

Οι μαθήτες/τριες εντοπίζουν στην τάξη αντικείμενα και διερευνούμε τον κύκλο ζωής τους.

Screenshot 15

6ο εργαστήριο – Φύση και άνθρωπος. Μαζί ή χώρια;

1η δραστηριότητα

Βγαίνουμε στην αυλή του σχολείου μας και παρατηρούμε τα φυτά. Σκεφτόμαστε τον κύκλο της ζωής τους.

2η δραστηριότητα Επιστρέφοντας στην τάξη ζωγραφίζουμε σε φύλλο εργασίας τον κύκλο της ζωής του φυτού. Πόσο ο κύκλος της ζωής του αντικειμένου που είχαν επιλέξει μέσα από την τάξη μοιάζει με τον κύκλο της ζωής στη φύση;

Screenshot 16

3η δραστηριότητα

Δημιουργείται ένας πίνακας με δύο στήλες. Στη μία στήλη καταγράφονται τα κοινά και στην άλλη τα διαφορετικά σημεία των κύκλων ζωής των φυτών συγκριτικά με τα αντικείμενα που είχαν εξεταστεί στις ομάδες. Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύεται η κυκλικότητα που επικρατεί ως μοντέλο στη φύση σε αντίθεση με το γραμμικό μοντέλο κατανάλωσης των αγαθών από τους ανθρώπους.

7ο εργαστήριο – Δίνουμε ζωή! Επαναχρησιμοποιούμε!

Από τι είναι φτιαγμένα τα αγαθά; Μήπως κρύβουν χρήσιμα;

Φτιάχνουμε μολυβοθήκες από παλιά ρολά χαρτιού.

Screenshot 17
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση