https://2dim-n-peram.kav.sch.gr/wp-content/uploads/2024/05/ΜΑΘΗΤΙΚΟ-ΣΥΝΕΔΡΙΟ.ppt

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
- Καλημέρα σας. Καλημέρα παιδί μου.
- Καλημέρα μαμά.
- Πώς πήγε σήμερα το σχολείο; Τίποτα ενδιαφέρον;
- Περίφημα. Ήξερες μαμά ότι κι εμείς τα παιδιά έχουμε δικαιώματα;
- Αλίμονο… μόνο δικαιώματα είστε… για πες μου ξέρεις τι είναι δικαίωμα;
- Φυσικά! Είναι όλα αυτά που πρέπει να έχει ένα άτομο από την οικογένεια, την κοινωνία, το κράτος και είναι απαραίτητα για την επιβίωση και την ανάπτυξή του (σωματική, πνευματική και ψυχική).
- Μωρέ μπράβο! Μα ποια είσαι εσύ; Η βικιπαίδεια είσαι; Και πες μου σε παρακαλώ πού τα βρήκατε γραμμένα αυτά τα δικαιώματα;
- Αχ, καλέ μαμά… όλα τα δικαιώματά μας είναι γραμμένα σε μία Σύμβαση, δηλαδή συμφωνία, που υπογράφηκε από 193 χώρες. Μία από αυτές είναι και η Ελλάδα. Η Σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού υπογράφηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 20 Νοεμβρίου του 1989.
- Αλήθεια; Μα πόσα πράγματα μαθαίνετε στο σχολείο. Θέλω λεπτομέρειες.
- Λοιπόν αυτή η Σύμβαση αποτελείται από 54 άρθρα τα οποία χωρίζονται σε 4 κατηγορίες:
- Στα δικαιώματα επιβίωσης, όπως το δικαίωμα της υγείας
- Στα δικαιώματα της ανάπτυξης όπως το παιχνίδι
- Στα δικαιώματα προστασίας, όπως το δικαίωμα της ειρήνης και
- Στα δικαιώματα συμμετοχής μας σε ότι μας αφορά.
Και επειδή δε μου αρέσει να μιλάω μόνη μου, κάτσε αναπαυτικά και δες και άκου τι κάναμε στην τάξη μας από τις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές μου.
Εγώ θα σας μιλήσω για το δικαίωμα στο όνομα, στην εθνικότητα και την ταυτότητα. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 7 της σύμβασης των δικαιωμάτων του παιδιού, κάθε παιδί σ’ ολόκληρο τον κόσμο έχει δικαίωμα να έχει ένα όνομα που μπορεί να το έχει πάρει από κάποιον δικό του άνθρωπο, όπως για παράδειγμα εγώ το πήρα από τη γιαγιά μου την Αναστασία ή να σημαίνει κάτι στη δική του κουλτούρα… Όπως και να ‘ χει χρειάζεται ένα όνομα και μία ταυτότητα. Κι εμείς κάναμε τις δικές μας ταυτότητες στην τάξη και στη διαφάνεια τη δική μου.
Συνεχίζω με το δικαίωμα στη ζωή, σύμφωνα με το άρθρο 23. Αναφέρει ότι τα ανάπηρα παιδιά έχουν δικαίωμα να έχουν ειδική φροντίδα για να έχουν μια αξιοπρεπή ζωή. Κι εμείς στην τάξη μάθαμε για τη συγκλονιστική ιστορία της ζωής της Έλεν Κέλερ, διαβάζοντας το βιβλίο της Μαρίας Ρουσάκη «Μια φλόγα στο σκοτάδι». Συνειδητοποιήσαμε τη δύναμη της θέλησης αλλά και την πολύτιμη βοήθεια της δασκάλας της Αν Σάλιβαν για να τα καταφέρει στη ζωή της. Στη συνέχεια φτιάξαμε καρτέλες με τα γράμματα σύμφωνα με τη γραφή Μπράιγ, τη γραφή των τυφλών. Ύστερα παίξαμε φτιάχνοντας ή μαντεύοντας λέξεις. Τέλος, ζωγραφίσαμε με κλειστά μάτια στην προσπάθειά μας να μπούμε λίγο στα παπούτσια των τυφλών ατόμων. Καταλάβαμε ότι θα πρέπει να σεβόμαστε όλους αυτούς που η δική μας καθημερινότητα είναι το όνειρό τους.
- Εγώ θα σας πω για το δικαίωμα στο να έχουν όλα τα παιδιά οικογένεια, όπως λένε τα άρθρα 9 και 10. Η οικογένεια για μας είναι αγάπη, είναι ασφάλεια, είναι εκεί που νιώθουμε ο εαυτός μας, εκεί που μπορούμε να κάνουμε και λάθη αλλά η αγάπη, η στοργή και η φροντίδα τα διορθώνει με τον καλύτερο τρόπο.
Ζωγραφίσαμε την οικογένειά μας και δημιουργήσαμε ένα βιβλιαράκι με άρθρα γραμμένα από εμάς απαντώντας σε διάφορες ερωτήσεις όπως για παράδειγμα: «Πώς θα ήταν ο κόσμος μας χωρίς οικογένεια;», «Τι θα ήθελα να αλλάξει στην οικογένειά μου;» κ.ά.
Καταλάβαμε ότι η οικογένεια είναι το κουκούλι που χρειάζεται ο κάθε άνθρωπος για να αναπτυχθεί και οι ρίζες που χρειάζεται για να μη χάνει τον προσανατολισμό του.
- Σειρά έχει το δικαίωμα στην υγεία, στο 24ο άρθρο. Ένα ακόμα πολύ σημαντικό δικαίωμα που αφορά άμεσα την επιβίωσή μας είναι το δικαίωμα της υγείας.
Διαβάσαμε άρθρα από αποκόμματα παλιών εφημερίδων πριν από 20 χρόνια σχετικά με την παιδική θνησιμότητα. Σοκαριστήκαμε με το νούμερο των 11 εκατομμυρίων νεκρών παιδιών το 2004 και το ότι κάθε 4,4 δευτερόλεπτα πεθαίνει ένα παιδί, σύμφωνα με στοιχεία της Γιούνισεφ σε δημοσίευμα εφημερίδας το 2021.
Ακόμη μάθαμε για τους γιατρούς χωρίς σύνορα και τους γιατρούς του κόσμου, οργανώσεις που προσπαθούν να βοηθήσουν εθελοντικά τα παιδιά για να έχουν το αυτονόητο δικαίωμα στην υγεία.
- Ήρθε η σειρά του δικαιώματος στην εκπαίδευση σύμφωνα με τα άρθρα 28 και 29 κι ας μην ξεχνάμε άνθρωπος αγράμματος, ξύλο απελέκητο.
Μέσα από έναν καταιγισμό ιδεών γράψαμε όπως φαίνεται και στη διαφάνεια το τι σημαίνει για μας η εκπαίδευση. Πέρα από το να μάθει να γράφει, να διαβάζει και να λογαριάζει τον βοηθά να ανταπεξέρχεται στην καθημερινότητά του, του μαθαίνει τρόπους, βελτιώνει τη συμπεριφορά του και του δίνει φτερά να πετάξει και να πραγματοποιήσει τους στόχους του.
Συζητήσαμε τους λόγους για τους οποίους υπάρχουν σήμερα αναλφάβητα παιδιά και προτείναμε λύσεις, τις οποίες και γράψαμε στα πέταλα του λουλουδιού στου οποίου τις ρίζες γράψαμε «τις ρίζες» του προβλήματος.
- Εγώ θα σας μιλήσω για το δικαίωμα στο παιχνίδι, σύμφωνα με το άρθρο31. Ναι, όλοι εσείς οι μεγάλοι ακούστε με καλά. Είναι το παιχνίδι ένα πολύ βασικό δικαίωμα για όλα εμάς τα παιδιά, γιατί μέσα από αυτό αποκτούμε βασικές δεξιότητες όπως η συνεργασία, η υπομονή, η επιμονή, η φαντασία, η μοιρασιά και η φιλία. Δημιουργήσαμε ένα παιχνίδι, παρόμοιο με τις μουσικές καρέκλες, όπου χορεύαμε, κυκλικά. Στον κύκλο υπήρχαν δυο κόκκινα χαρτιά. Όταν σταματούσε η μουσική, τα παιδιά που βρισκόταν πάνω στα κόκκινα χαρτιά έγραφαν σε μία καρτέλα τι σήμαινε γι’ αυτούς η λέξη παιχνίδι. Όταν έγραψαν όλα τα παιδιά, μαζέψαμε τις καρτέλες, τις διαβάσαμε, ζωγραφίσαμε τις καρτέλες και δημιουργήσαμε με αυτές το κολάζ που βλέπετε.
- Λοιπόν, εγώ θα σας μιλήσω για το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση. Ναι, παιδιά, έχουμε κι εμείς το δικαίωμα να έχουμε τη δική μας γνώμη σε ό,τι μας αφορά. Και οι γονείς πρέπει να μας ακούνε, όπως τους ακούμε κι εμείς, όταν μιλάνε. Να σταματήσουν να μας λένε ότι δεν ξέρουμε εμείς. Όχι, ξέρουμε κι έχουμε δικαίωμα να το πούμε. Όπως βλέπετε και στη ζωγραφιά μας, τα παιδιά έχουν γνώμη, εκφράζονται και ακούγονται.
Δικαίωμα κατά της παιδικής εργασίας (άρθρο 32)
Εμείς τα παιδιά έχουμε το δικαίωμα να μη δουλεύουμε. Δυστυχώς όμως υπάρχουν παιδιά που εξαναγκάζονται ν α δουλεύουν σκληρά για να μπορέσουν να ζήσουν .Στην τάξη μας είδαμε πολλές φωτογραφίες ,διαβάσαμε άρθρα σχετικά από παλιές και καινούριες εφημερίδες ,και προβληματιστήκαμε για τα «παιδιά των φαναριών», ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε ένα βιβλιαράκι όπου εκφράζουμε τη δική μας γνώμη για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε εμείς, αλλά κι εσείς οι μεγάλοι ……τα κράτη , παίρνοντας μέτρα για να εξαλειφτεί η παιδική εργασία και να φωτίσουν και πάλι τα σκυθρωπά πρόσωπα .αυτών των άτυχων παιδιών που ωριμάζουν πριν την ώρα τους.
Δικαίωμα στην ειρήνη (άρθρο 38)
Θέλουμε ένα κόσμο χωρίς πόλεμο γιατί μάθαμε από δύο συμμαθήτριές μας ,προσφυγόπουλα από την Συρία τι ακριβώς σημαίνει πόλεμος. Η περιγραφή τους ανατριχιαστική. Χαλάσματα και αίματα παντού.
Δουλέψαμε πάνω στον αντιπολεμικό πίνακα του Πάμπλο Πικάσο ΄΄Γκουέρνικα, εντοπίσαμε και συζητήσαμε τις συμφορές που φέρνει ένας πόλεμος και δημιουργήσαμε ένα κολάζ για την Ειρήνη πλημμυρισμένο από περιστέρια και χαρούμενες εικόνες σ’ αντίθεση με το σκοτάδι και τη δυστυχία που επικρατεί στην ΄΄Γκουέρνικα ΄΄. Μελετήσαμε και άλλους πίνακες με το ίδιο θέμα, γράψαμε ακροστιχίδες και τέλος διαβάσαμε εξαιρετικά ποιήματα σχετικά με το θέμα… όπως αυτό το απόσπασμα από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου .. με τίτλο ΄΄ΕΙΡΗΝΗ΄΄…
Αδέρφια μες την Ειρήνη διάπλατα ανασαίνει όλος ο κόσμος μ’ όλα τ΄όνειρά μας.
Δώστε τα χέρια αδέρφια μου… αυτό είναι ΕΙΡΗΝΗ.
Τέλος συνδέοντας το θέμα μας με την ενότητα που υπάρχει στο βιβλίο των Μαθηματικών μας για τα ραβδογράμματα, δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με το ποια από τα δικαιώματα των παιδιών θεωρούν τα ίδια πιο σημαντικά. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από 40 συμμαθητές μας της Δ και Ε΄ τάξεις του σχολείου μας. Αποδελτιώσαμε τις πληροφορίες και δημιουργήσαμε τα ραβδογράμματα.
Σύμφωνα με αυτό, και τα κορίτσια και τα αγόρια θεωρούν σαν ποιο σημαντικό δικαίωμα το δικαίωμα της υγείας με μεγάλη διαφορά από τ΄άλλα. Ακολουθεί η οικογένεια και η ειρήνη.